26 oktober 2021

DIY: geef gebruikte vazen een funky look!


Heb je thuis een paar saaie vazen staan of ben je er op uitgekeken? Geef ze een nieuw leven met een likje verf! Heb je geen vazen die je kunt verven? Dan kun je ze natuurlijk ook bij de kringloopwinkel kopen. Ik heb daar zelf een paar witgekleurde vazen voor een prikkie gekocht.

Met deze DIY hergebruik je vazen en breng je kleur en vrolijkheid in huis. Een leuk project als je restjes acrylverf over hebt.

Wat heb je nodig:

  • Gebruikte vazen ( van de kringloopwinkel)
  • Gesso primer verf of spuitverf
  • Acrylverf in verschillende kleuren
  • Kwasten in verschillende formaten
  • Sponsje en theedoek 
  • Afwasmiddel of schoonmaakazijn
  • Eventueel transparante vernis, mat of zijdeglans
  • Crepetape 
  • Krant of vuilniszak als ondergrond

Let's go!


Maak de vazen goed schoon en vetvrij met afwasmiddel of schoonmaakazijn en droog ze met een theedoek. Spuit een of twee lagen gesso over het oppervlak. Een onderlaag maakt het makkelijker om het over te verven en de verf blijft beter zitten. Als primer heb ik gesso in een spuitbus gebruikt, maar je kunt ook gesso uit een pot gebruiken. 



Als de primer droog is, kun je de vazen gaan verven met de acrylverf. Ik heb restjes eco acrylverf van Vestingh gebruikt. De mooie kleuren komen uit het Spice Colour palet samengesteld door stylist Marie Gon. Deze verf, met een mat finish, heb ik eerder o.a. gebruikt op de muur en op een dressoir. Ondanks dat de verf lekker dik is, heb ik toch 2 a 3 lagen gebruikt om de vazen goed dekkend te maken. Verf ook een randje van de binnenkant dat zichtbaar is.






Nu komt het leukste gedeelte! Tenminste dat vind ik. Het schilderen van fun dessins op de vazen! Ik heb voor inspiratie Pinterest gebruikt. 
Teken eerst het gewenste dessin uit op een vel papier of in een schetsboek, voordat je direct gaat schilderen. Je kunt natuurlijk het dessin met potlood eerst op de vaas tekenen, maar ik heb het uit 'de losse pols' gedaan. Gebruik crepetape als het nodig is.
Wees lekker creatief en laat je fantasie de vrije loop gaan!






Als de vazen goed droog zijn, kun je er nog een vernislaag overheen doen, voor extra bescherming en de vazen zijn dan beter schoon te maken. 
En je funky vazen zijn 'ready to roll'! Ik vind ze supertof geworden!

Ik heb ervoor gekozen om droogbloemen in de vazen te doen. Met een vernislaag zou je er verse bloemen in een klein laagje water kunnen zetten. Maar wees dan voorzichtig met schoonmaken.

Als je het leuk vind, kun je je creatie delen op Instagram door mij te taggen @hipaholic. In een reactie onder deze post kan natuurlijk ook!







Concept, ontwerp, styling & fotografie: Hipaholic

Use Google Translate to read this post in your language



Geen opmerkingen:

Een reactie posten