15 december 2021

DIY: verf oude kerstballen in een 'graffiti style'


Hoe leuk is het als je je eigen trendy kerstballen in de boom hebt hangen met Kerst? Ik pimpte oude kerstballen in een 'graffiti style'. Echt een leuke en makkelijke manier van upcyclen.

Heb je nog ergens oude kerstballen liggen waarvan je de kleur niet mooi meer vind? Of haal er een aantal bij de kringloopwinkel. Ze zijn nu volop daar verkrijgbaar voor een klein prijsje.

Wil je weten hoe ik deze maakte? Check hier de DIY!

Wat heb je nodig?

  • Oude kerstballen, ik gebruikte zilverkleurige kerstballen van de kringloopwinkel
  • Spuitverf in diverse kleuren, ik heb een matte finish gebruikt, maar gloss kan natuurlijk ook.
  • Acrylverf in diverse kleuren
  • Primer ( optioneel)
  • Vernis ( optioneel)
  • Kwasten
  • Bekertjes
  • Doekje en schoonmaakmiddel
  • Oude krant als ondergrond


De werkwijze komt overeen met die van mijn pompoenen DIY van afgelopen oktober. Het verschil is dat dit kerstballen zijn, iets kleiner. 

Ik heb zlverkleurige plastic kerstballen van de kringloopwinkel gebruikt voor deze DIY. 

Maak de ballen goed schoon met een schoonmaakmiddel om te ontvetten dan hecht de verf beter. Gebruik een oude krant als ondergrond. Je kunt de ballen eerst verven met een Gesso primer (spuitverf), als je wilt dat de verf nog beter hecht. Ik heb in dit project geen primer gebruikt.



Met spuitverf verf je eerst de onderkant van de kerstbal, als deze droog is, verf je de bovenkant met een andere kleur. Ik heb dopjes van een fles en mini plantenpotjes gebruikt om de bal op neer te zetten en te laten drogen. Ik koos natuurlijk voor lekkere felle kleuren, maar je kunt natuurlijk je eigen kleurenpalet maken. 



Als alles droog is, kun je gaan spetteren! Meng hiervoor een beetje verf en een beetje water in een beker, ongeveer met een verhouding van 50-50. Meng het met een kwast net zolang tot het lekker spettert. Probeer het eerst uit op een vel papier. Als het te vloeibaar is, doe je er een beetje verf bij. Ik heb een of twee kleuren gebruikt, maar je kunt net zoveel kleuren gebruiken als je wilt. Als de verf droog is, kun je er een laagje vernis opspuiten, dan blijft de verf beter zitten. 



Het is altijd weer spannend hoe het uitpakt, maar ik vind ze tof geworden! Het zijn echte Hipaholic kerstballen geworden! Lekker fun en kleurrijk!

De kerstballen zijn natuurlijk gaaf in de boom of in een mooie schaal op tafel voor een kleurrijke kerstsfeer. 

Veel succes! Gezellige Kerstdagen!











 



Styling, concept en fotografie: Hipaholic

Use Google Translation to read this post in your language

Geen opmerkingen:

Een reactie posten