5 september 2022

DIY: maak duurzame fotostyling props met kringloopspullen

Als fotostylist vind ik zelf props en decors maken een van de leukste dingen om te doen! Ik kan er helemaal mijn creativiteit in kwijt. Ik gebruik graag kringloopspullen als props die ik vaak in een ander kleurtje verf. Zo creëer ik unieke en authentieke props die niemand anders heeft en die passen bij mijn stijl. Bovendien ben ik er niet veel geld aan kwijt, is het origineel en nog duurzaam ook! De props kunnen weer in een ander kleurtje geverfd en hergebruikt worden.

Natuurlijk zijn de gepimpte spullen ook te gebruiken om een hoekje in huis op te leuken!

In deze post laat ik je in drie verschillende sets zien hoe je zelf props kunt maken die je bij de kringloopwinkel kunt kopen.

Wat heb je nodig:

  • Verschillende pilaren, kandelaars, fotolijsten, houten dozen
  • Schoonmaakmiddel en doekje
  • Schuurpapier
  • ( Spuit) verf in diverse kleuren
  • Grondverf / gesso ( optioneel)
  • Kwasten ( optioneel)
  • Vernis ( optioneel)


1. Set met pilaren en kandelaars

Ik heb de pilaren en kandelaars eerst goed schoongemaakt voordat ik ze een grondverf laagje heb gegeven. Door de grondverf blijft de verf beter zitten op het aardewerk. Ik heb voor dit project acryl spuitverf gebruikt, maar je kunt ook gewone acrylverf gebruiken. Meestal verf ik 2 of 3 lagen, afhankelijk van de dekking. Als alles goed droog is kun je er eventueel een laagje vernis overheen doen. Dit doe ik meestal als ik props intensief gebruik. Als ik het weer wil oververven in een andere kleur, vind ik het niet nodig om te vernissen. 


Om de set te bouwen, maak je een mooie compositie met de props. Schuif ze zo dat je tevreden bent met de compositie. Zet dan de rest erbij, in mijn geval zijn het andere kringloopspullen in een fruit-thema. Ik heb het geheel afgestyled met bloemen.
Voor deze styling heb ik een vel gekleurd papier gebruikt als backdrop. 


Het was even puzzelen en spelen met de spullen, maar uiteindelijk ben ik blij met het resultaat! Het is een frisse en fruitige styling geworden!



2. Set met fotolijsten


Fotolijstjes zijn een van mijn favoriete props om te gebruiken! Ze zijn heel veelzijdig en nemen, ook belangrijk, niet veel ruimte in beslag. Voor deze styling heb ik een paar bij de kringloop gevonden in verschillende maten.


Ik heb het glas en karton van de fotolijsten afgehaald. Net als bij de pilaren en kandelaars maak je de lijsten goed schoon en schuur je ze goed voordat je ze verft. Omdat deze lijsten van hout zijn, vond ik het niet nodig om ze een grondlaag te geven, maar dit kun je altijd doen, net als een laagje vernis. 
Ik heb ze alledrie dezelfde kleur gegeven, maar je kunt natuurlijk ook voor meerdere kleuren kiezen.


Speel met de lijsten in de set en zet ze naar wens neer samen met de producten. Mede door de strakke lijsten, is het een leuke grafische set geworden! Voor deze styling heb ik twee vellen gekleurd papier gebruikt. 

3. Set met houten dozen




Blokken zijn altijd handig om een set mee te bouwen. Je kunt er prima composities mee maken en ze zijn ideaal om je product op te neer te leggen of neer te zetten. Een leuke low budget optie zijn deze houten dozen die ik heb gevonden in de kringloopwinkel.
Ik heb de dozen een ander kleurtje gegeven, zodat ze passen in mijn styling. Eerst heb ik ze schoongemaakt, opgeschuurd en daarna twee lagen spuitverf gegeven. 

 
Je ziet dat je met de houten dozen meerdere composites kunt maken. Je kunt ze neerzetten of neerleggen.
Voor deze styling heb twee verschillende vellen gekleurd papier gebruikt, waarvan ik er op een ruitpatroon heb getekend met stift. 

Veel plezier met het maken van je eigen props!




Ben je ondernemer en wil je leren hoe je jouw producten zelf kunt stylen en fotograferen voor je website en voor Instagram? Meld je aan voor een 1 op 1 Fotostyling masterclass

Heb je een bedrijf en wil je een creatieve fotostyling masterclass met je collega's of flatlay workshops op je school? Dan kun je ook contact met mij opnemen!

Concept, styling & fotografie: Hipaholic

Use Google Translate to read this post in your own language.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten